MENY
  • Ämnen
  • Om
  • Välkommen till Hälsoboostbloggen! En skön och färgsprakande mix av läsning för dig som vill bli sund, strålande och stark. Sara Brodén och Louise Andersson har tillsammans en unik kombination och erfarenhet som garanterat kommer inspirera och motivera dig till att leva ett mer hälsosamt liv. Louise är personlig tränare, kostrådgivare och forskare som älskar styrketräning och att hjälpa andra att nå sina mål. Sara är fotograf och hälsoinspiratör som älskar träning i olika former och att motivera andra.

Smygbantning med pizza!

29 september 2014

I lördags kom jag hem från en fantastisk semestervecka i Kroatien. Vi var 6 segelbåtar med 8 personer i varje båt som seglade från Split och söderut till några fina öar och hamnar längs kusten. Jag kände bara Lotta sedan tidigare, men ombord i en 45 fots båt blir man snabbt bekant med varandra och livet till sjöss fungerade fenomenalt smidigt. Ombord delade vi upp arbetsuppgifterna utan något som helst tjafs eller problem och vi hade hur mysigt som helst.

seg1

Varje morgon vaknade vi av att Lasse stod och hackade fruktsallad till frukosten. Den bestod i övrigt av yoghurt, ägg och bröd som vi oftast kunde inhandla i ett närbeläget bageri. En morgon när vi låg på svaj fick vi till och med brödleverans till båten som vi hade beställt kvällen innan.

Efter några timmars seglats kurrade det åter i magen och då kunde vi slänga ankar i en vik och bada i det klara 23-gradiga havet. Dagens sallad blev det för det mesta med fetaost, salami, skinka (tonfisk till skeppare Ulf) och någon dag vita bönor, kikärter och avokado. Gott,enkelt, lätt och nyttigt!

På kvällarna låg vi oftast i hamn och käkade på restaurang. Där fanns färsk fisk och skaldjur från havet, otroligt god biff och jag som älskar lamm fick tillfälle att beställa det två gånger. Efter några dagar blev jag sugen på pizza men det blev inte av – det fanns så mycket annat gott att välja på! Däremot trillade det ner ett och annat vinglas – det var spännande att testa de inhemska vinerna. Ett favoritvin hittade vi som hette Zlatan! Inte billigt, men gott! Annars var priserna låga på maten. Att handla frukt och grönt var en ren fröjd med fräscha råvaror!

seg4seg3zlatan

Man rör sig inte så jättemycket på en båt och promenaderna i hamn blev inte så intensiva och långa eftersom det fanns så mycket att titta på – det är otroligt vackert och charmigt i de små hamnstäderna. Vi besökte bl. a Milna, Hvar, Korcula och Palmizana. Jag kan verkligen rekommendera Kroatien som resmål!

seg2

Men nån 5:2-vecka blev det såklart inte och det hade jag heller inte räknat med. Och när jag kom hem på lördag kväll gapade kylskåpet tomt, så jag köpte en pizza i kvarteret – istället för den jag aldrig åt i Kroatien… Men det skulle jag aldrig ha gjort…på natten blev jag akut magsjuk och söndagen tillbringades till sängs istället för att ta den långpromenad jag saknat. Nå, i morse var vågen tillbaka på normalläge, men jag vill verkligen inte rekommendera pizzametoden som bantingstips! Det var det inte värt! Men nu är livet tillbaka i sin gilla gång och min halvfastedag fick jag ju igår även om den nästan blev helfasta. Jag knaprade några skorpor och riskakor till kvällstéet, det var vad som gick att få i sig.