MENY
  • Ämnen
  • Om
  • Marie Tegnér är MåBra:s viktcoach och har tidigare bloggat på mabra.com. Här hittar du alla hennes tidigare inlägg med ner i vikt-tips, svar på läsarfrågor och spännande fakta om 5:2-dieten.

Motion med 5:2

12 juli 2013

Med risk för att verka tjatig – jag måste ju berätta om min senaste nya erfarenhet av 5:2-effekterna. Den här veckan blev det halvfasta tisdag och torsdag. Jag har en kompis med mig på Öland och hon behöver gå ner några kilon och bestämde sig för att hänga på mina lågkallodagar för att se hur hon mår av det.

Vi började tisdagen med en kopp te och lunchen fick sen bli jordgubbar, apelsin, nektarin och 1/2 liten burk keso mini, totalt 180 kcal. Sen satte vi oss på varsin cykel och trampade 1,6 mil i motvind till Byerum där vi hälsade på kompis Annika som fick bjuda på ett glas vatten;-) Efter 1 timmes vila äntrade vi cyklarna igen och trampade hem, glada över att vinden inte hade vänt! Det gick hur bra som helst – ingen av oss kände andra problem än ont i rumpan, men det hade vi säkert fått även om vi hade ätit mer…:-) Inget blodsockerfall, ingen svaghet i musklerna, ingen orkeslöshet!!! Kan det vara enbart den mentala inställningen, eller är det de fakto så att insulinkänsligheten har stabiliserats? Oavsett vilket, så är det fantastiskt!

Det var i alla fall jättegott med en tonfisksallad på kvällen. Vi inledde en liten diskussion om vi skulle ta en halv burk tonfisk och ett litet glas vin eftersom vi ändå har semester, men vi kom fram till att det  var bättre att satsa på varsin hel burk och dricka vatten till, och så fick det bli – det var nog smart!

I onsdags gick jag en golfrunda och överraskade sällskapet med att ta en strut med 2 glasskulor efter 9 hål. Tänk att folk tror att jag ska vara så himla sträng mot mig själv jämt och inte unna mig att njuta av sådant jag tycker är gott. Det gör jag verkligen och skäms inte ett skvatt! Tvärtom! Till middag åt vi chèvrefylld kycklinglårfilé, riktigt smaskigt.

Torsdag var ny lågkallodag. Det har blivit en vana att bara börja dagen med en kopp te och det känns helt okej. Det spar tid också;-) Lunchen blev jordgubbar och keso – bra sommarmat och så himla enkelt. Dessutom är det härligt att passa på och frossa i jordgubbar nu när de är som bäst! Det funkar också bra att fördela kalorierna på ca 200 kcal till lunch och 300 till middag. Igår blev lunchen extra sen eftersom jag satt vid datorn och faktiskt glömde bort att det var lunchdags!  De 300 middagskalorierna blev en tvåäggsomelett med små färska kantareller, lök och spenat och en stor härlig sallad till! Och bubbelvatten! Sämre kan man äta!